Vedres Csaba
Ephata I. – Tortured & Formatted
X-Produkció 2001

1. Tortured & Formatted 6:19 mp3
2. What A Still 2:30
3. Metamorphoses 4:50
4. Hitch-Hike To Las Vegas 4:10
5. Lay Down 2:24
6. Computer Heathen 3:11
7. Desert Blue Dawn 3:46
8. Soon 3:15
9. Black Flowers, White Flowers 4:07 mp3
10. Net Samba 3:40
11. What's The Way 1:36
12. The Subway Of Death 16:15 mp3
13. Epilogue 1:43

Összidő 58:35

Zene: Vedres Csaba (kivéve 13: Vedres – Muszorgszkij), szöveg: Egervári Gábor (kivéve 5: Egervári – József Attila)

Vedres Csaba – Korg Trinity plus, Akai S–5000 sampler, ének, hangminták
Gyermán Júlia – hegedű, hangminta
Scheer József – hangminták
Winkler Balázs – trombita, hangminták
Horváth Krisztina – I. hegedű (Epilógus)
Lezsák Attila – brácsa (Epilógus) 
Krommer Lúcia – cselló (Epilógus)

A lemez fülszövegéből:

1. mottó: „...a műanyagot műanyagabbá kell tenni, és abban a pillanatban elkezd sírni, és abban a pillanatban a tortúra súlya alatt egy olyan sikolyt ad, mint a mártírok (...) Ezt a nagyon néma, cérnavékony sírást kell meghallani, amit ezek a tárgyak, ezek a lények, ezek a szituációk adnak. És itt van az én nagyon gyötrelmes és hányatott reményem, amit én legvégső bizalomnak nevezek.” (Pilinszky János)

2. mottó: „...egy süketnémát vittek hozzá...” (Márk 7, 32)

Két tárgyilagosnak szánt helyzetjelentés után a mai ember nyolcféle menekülésformájával ismerkedhet meg a hallgató. Menekülés belső lelkivilágomba, a szórakozásba, a nosztalgiába, a számítógépes szertartásokba, a depresszióba, a magunkba vetett reménybe, a szkepszisbe és az internetbe. Sűrített kép mindegyik, némi malíciával, bár egyik sem karikatúra. Lehet, hogy egyikünk-másikunk számára meglepő lesz a megszokottnál kicsit „egyszerűbb" hangzásvilág. Számomra szellemi kaland és mindenképpen kihívás.

Miután mindegyik menekülési kísérlet kudarcba fulladt, felvetődik a kérdés, merre tovább? A „halálalagút” váratlan találkozás, szembesülés a realitással, illúziók helyett a valósággal. Az illúzióvesztés első közelítésben mindig ijesztő, s talán fájdalmas is, ám benne rejlik a lehetőség, hogy valódibb emberekként kerüljünk ki belőle. A zárókép a „Bolond dala” Muszorgszkij „Borisz Godunov”-jából.

A történet azonban nem ér véget ezzel. A süketnéma, akinek nincs füle a hallásra, nincs szava az áldásra, csak az átkozódásra, meggyógyul, mert valaki azt mondja neki: „Ephata!" azaz „nyílj meg". És hallani kezd, és beszélni kezd. Szavait még csak részben értem. Amit megpróbáltam fölfogni belőle, azt igyekszem közzéadni e lemez folytatásán, az Ephata II.-n. —
Vedres Csaba

 

Ephata - Álom egy ablak üvegénA CD a mellékletét képezi Kovács-Cohner Róbert költő Ephata – Álom egy ablak üvegén c. verseskötetének is (Glória Kiadó, 2007). A kötet verseit a lemez darabjai ihlették. Részlet a könyv fülszövegéből:

Az Ephata – Álom egy ablak üvegén különös mű, szokatlan vállalkozás. Költészet, eposz, versciklus – az ihletet adó muzsikával, és a versek által ihletett képekkel. Háromféle művészeti ág összesimulása: egymásnak felelget vers, zene és képzőművészet. Időrendben elsőként Vedres Csaba zeneműve, az Ephata – Tortured & Formatted született.

"Amikor hallgattam Csaba billentyűjátékát, úgy éreztem, hogy azonnal le kell írnom azt, amit ezek a dallamok nekem mondanak. A kötet eleje követi az albumot, 13 jelenetből áll. A végén aztán elválnak útjaink: Csaba s én két külön eposzt írunk egyetlen álomvilágról – a zene és a szöveg két alternatív lezárással szolgál, máshova érkezünk az utazás végén." (Metro hírújság, 2007. június 12.)

A sejtelmes, csodálatos világot, amelyik lassan, fokozatosan bontakozik ki a ciklus verseiben, Veszely István festőművész álmodta vászonra.

Az olvasónak nincs más dolga, mint feltenni a fejhallgatót, bekapcsolni Vedres Csaba zenéjét, majd a fotelben kényelmesen hátradőlve felütni a kötetet. Kezdődhet az utazás a rejtelmes-varázslatos tájon, lelkünk legbensőbb titkai között.


Kapcsolódó anyagok a honlapon:
   Vedres Csaba: EPHATA I. Tortured & Formatted – Echo 2002/4.

vissza