A Kairosz a
Fonóban
Megrendítő zenei képek a hetvenes években születettek
életéből
Magyar Nemzet, 2004.
december 21., 14. oldal (Varga Klára írása)
A rendszerváltozás óta
folyamatosan hiányoljuk az önreflexiót a magyar kultúrából. Pedig manapság is
közöttünk vannak és alkotnak azok a költők, írók, zeneszerzők, filmrendezők,
akik igazán rólunk, jelenünkről, múltunkról, feldolgozatlan érzelmeinkről,
emlékképeinkről szólnak. Csak éppen napjaink kultúracsinálói nem sokat tesznek
azért, hogy ezek a progresszív, gyógyító erejű alkotások mindannyiunkhoz
eljussanak.
A Kairosz (a
szó jelentése: az alkalmas idő) együttes, az After Cryingból 1994-ben kivált
Vedres Csaba zongorista-zeneszerző által létrehozott formáció is sokkal nagyobb
nyilvánosságot érdemelne. A négy vonósból és egy billentyűsből álló zenekar a
Fonóban adott hét végi koncertjének első része Laurie Anderson előtti
tisztelgésnek is felfogható. Vedres Csaba Péntek Orsolya egyik, a Magyar Nemzet
hasábjain megjelent felkavaró jegyzetét olvasta fel a hetvenes években
születettek emlékképeiről, életérzéséről, öneszméléséről, sajátos zenei
aláfestéssel. Zivkovics Natália tudósításából, amely egy, a Nyírségben megtalált
értelmi fogyatékos gyermekről szól, aki egy kutyával élt a kutyaólban, egy
tálból is evett négylábú barátjával, Holdfény-szonáta címmel adott elő egy
megrázó szerzeményt, amelyben egy Laurie Anderson-szám zenei és szövegmotívumait
idézte. Két, szájról szájra járó történetet is megelevenített ilyen módon. Az
egyik egy onkológián fekvő rákbeteg haldoklóról szól, aki a szappanoperák
világában él, így még a saját szenvedését, sőt a halálát sem tudja igazán
felfogni. A másik, egyszerre szellemes és megrendítő párbeszédben két magzat
arról beszélget, van-e élet a születés után. A közelgő ünnepek szellemiségéhez
egyébként – gondoljunk a Jób könyvében felvetődő kérdésekre vagy az
Ószövetség szenvedő profétáinak reményteli várakozására – a fájdalom, a
magány, a bizonytalanság, az Isten-keresés, a lélek reszketésének ábrázolása
sokkal közelebb esik, mint akár a felhőtlen, zajos, Lagzi Lajcsi-s mulatozás
vagy a Sickratman-féle beteges provokációk. A zenei program második részében
felcsendült az After Crying zenei vonulatát folytató nagyszerű
Vedres-szerzemény, a Zongoraötös első két tétele, s egy zenei utazáson gregorián
dallamok hangzottak el, majd részlet az erfurti töredékből, s olyan klasszikus
szerzők műveinek részleteiből átiratok, mint Bach, Beethoven, Rahmanyinov.
Pejtsik Péter Stone Henge című szerzeményét a kiugróan tehetséges, fiatal Sipos
Gergely adta elő egy szál csellón. A ráadás az egyébként is sokszínű zenei
programban egy Duke Ellington-átirat volt, melynek címe: Szállj fel az A jelzésű
vonatra. Legközelebb március 5-én játszik a Fonóban napjaink egyik
legprogresszívebb magyar zenekara, a Kairosz.