Levetni a progresszív jelzőt
Parnasszusocska, 1999 eleje (?)
Néhány
műcím: Rockszonáta, Mire megvirrad, Levelek (dalciklus), Missa Post
Lamentationem, Tales of a Dark Room, Morgenstern-dalok... talán ebből is
kiderül, hogy nem egysíkú zenéről van szó. Vedres Csaba, aki az After Crying
zenekart vezette hét évig, jelenleg önálló zongorakoncerteket ad, valamint a
három éve alakult Townscream együttes főembere. Felkérésre ír színházi zenét,
filmzenét stb., valamint kántor a szentendrei Péter-Pál templomban.
– Beszéljünk röviden a zenei életpályádról.
– A Madáchban érettségiztem, onnan a konzi zeneszerzés szakára és az ELTE
tanárképző magyar-töri szakára mentem tovább. Az utóbbit egy idő után
abbahagytam, a konzit befejeztem. Kamaszkorom óta vannak zenekaraim, zongorázni
már egész kis koromban elkezdtem. Kezdetben slágerzenéket játszottam, persze
volt lázadó időszakom is, amikor alternatív vagy keményebb stílusokat próbáltam
ki. Tizenhét évesen találkoztam a King Crimsonnal és Emerson zenéjével, és ez
döntően más löketet adott. Utána az After Crying zenekart vezettem hét éven
keresztül. Mióta elhagytam a Cryingot, öt éve szólóban dolgozom és lassan három
éve megalakult a Townscream zenekar.
– Beszéljünk a szövegekről. Hogyan válogatod ki őket? Fő szövegíród Egerváry
Gábor...
– Szerencsés helyzetben vagyok, mert a darabokra szokták írni a szövegeket. De
borzasztó háklis vagyok. Van, aminek a harmadik, negyedik változatát fogadom el.
Kevesen tudják, de ami az After Crying Noktürn című számában hallható, az a
hatodik szövegváltozat. A végén már őrült feszültség volt közöttünk, de a végső
változat tényleg mestermunka Görgényi Tamástól.
– És a megzenésített versek?
– A középiskolában volt egy csodálatos irodalomtanárom, nála rengeteg memoritert
kellett megtanulni. Ezek a versek élnek és hatnak bennem. József Attila a
leginspirálóbb, Morgenstern jó csatorna arra, hogy a parodizáló hajlamomat
kiéljem.
– Hogyan születnek a műveid? Tudatos szándékkal ülsz le zenét írni, vagy
improvizációból alakulnak ki a dalok?
– Ha színházi kötelező munka van, akkor van bennem egy biztonság, hogy leülök és
meg kell csinálni; nincs olyan, hogy nem készül el. A többi improvizációból jön
és általában mellényúlásból. Szintetizátoron is – valami rosszul megcsinált
effektből. Tehát, ha valami a szokványos gondolkodástól eltérít, akkor indul be
a dolog.
– Az is véletlen, hogy mise lesz belőle, vagy Rockszonáta?
– A mise pl. a Gloriában hallható blues-alapból született. Elképzeltem, hogy
milyen érdekes lenne, ha ebből kinyílna egy gregorián. Gyorsan megírtam, a próba
is nagyon jól sikerült. Ekkor gondolkodtam el, hogy ehhez képest milyen lehet a
többi tétel... szóval ez így magával rántja az embert. Úgy, hogy „most leülök
misét írni, és az ilyen meg olyan lesz” – nekem így nem megy, próbáltam.
–
Beszéljünk a Townscream zenekarról.
– Az After Cryingból való kilépésem után gyakran találkoztam szinte személyes
sértődöttséggel kívülállók részéről. Úgy érezték, személyesen bántottam meg őket
ezzel a lépésemmel. Ezzel a hendikeppel indul a Townscream zenekar. Másrészt
azzal, hogy ha a fejünk tetejére állunk, akkor is az After Cryinggal hasonlítják
össze. De van itt egy fontos dolog: nekünk nem a jelenleg létező After Cryinggal
kell megküzdenünk, mint ahogy nekik sem a Townscreammel, hanem a 90–91-es
legendás After Cryinggal, mindenki azt sírja vissza. Sokan jönnek oda koncert
után: miért nem azt játsszuk, miért nem állunk össze újból? Én azt érzem, ha
most visszamennék, elismerném azt, hogy amit én azóta, öt év alatt csináltam, a
szólókoncertek, a Townscream... jó, jó, „szódával elmegy”, de az igazi az volt,
amit '91-ben csináltam. Én ezt nem így gondolom. Nem gondolom, hogy a
Rockszonáta, a Mire megvirrad rosszabb lenne, mint az akkori darabok.
Kétségtelen, hogy az, ott és akkor ütött. A Townscream emiatt nagyon szorongós
zenekar volt. A múltkori koncerten, hosszú évek után először éreztem azt, hogy
tökéletesen hiszek abban, amit csinálok. Egy új fázis jött most el.
Hangsúlyozom: lehet ezt a zenét nagyon nem szeretni, mert karakteres zene,
lehet, hogy nem ilyet várnak tőlem, de ami a legfontosabb: megújult a Townscream
és nagyon szeretné magáról levetni a „progresszív” jelzőt. Ez nem azt jelenti,
hogy nem maradt igényes, csak... minden tisztelet a nagy elődöknek, de egy
másfajta életérzésben szeretnénk gondolkodni. Sok értelmes emberrel találkoztam,
aki meghallgatta a zenénket, azt mondta, hogy ez fantasztikus – és soha az
életben nem jött el többé és nem hazudott. Magas szintű dolognak tartja, de nem
érinti. Ekkor az előadónak el kell gondolkodnia: nem a saját koromnak a nyelvén
beszélek; valami differencia van. Többek között ez késztetett arra, hogy ilyen
értelmes embereknek a zenéit meghallgassam, hogy számukra mi értékes a legújabb
repetitív zenékben, új hangzásokban és nagyon sok olyan dolgot felfedeztem, ami
miatt ezt megértettem. A Townscream ettől még nem lett technozenekar, hanem egy
ilyen hatásokat ötvöző zenéket próbálunk most csinálni.
– Mennyi időd marad gyakorolni, zenét szerezni, mióta a szentendrei Péter-Pál
templom kántora lettél?
– Jelenlegi szakmámban az a legnehezebb, hogy kiszámíthatatlan. Általában
egy-két nappal előre tudom csak, hogy mi lesz. Hiába tervezem el, nem tudok még
egy nyugodtabb évközi időszakban sem olyan rendszert kialakítani, hogy
délelőttönként gyakorolok. A két kicsi gyerekünk miatt meg délutánonként nem
gyakorolhatok. Így nehézkessé válik a dolog.
– Most, hogy kevesebb az időd, nem lankad a kedved?
– Ez belső parancs. Van egy kedvenc idézetem Karinthytól: „Ha nem lettem volna
író, rablógyilkos lettem volna.” Ez egy irtózatosan kemény idézet – tényleg így
van.
Ezenkívül persze még sok mindenről szó esett, ami nem fér egy ilyen
terjedelmű interjú keretei közé. Még két kötelezettségemnek teszek eleget: a
riport létrejöttében sokat segített Levente barátom, akinek ezt ezúton is
köszönöm. A másik fontos dolog: Csaba minden hónap második péntekjén szólóban
játszik a Virányosi Közösségi Házban és havonta egyszer szombaton a Townscream
zenekarral a Lágymányosi Közösségi Házban.
tpeti