"Isten tele van muzsikával"
Beszélgetés Vedres Csaba zeneszerzővel
Új Ember, 2011. február 13.
Szakrális műveket komponál, színházi kísérőzenéket ír, tanít, és örömkoncertjeivel járja az országot, hogy emelkedjen a lélek. Vedres Csaba a szentendrei Péter-Pál-templom segédkántora, aki feleségével, Gyermán Júlia hegedűművésszel közös hangversenyeket ad, lemezkiadásra készülnek, s folyamatosan vívják harcukat az idővel, nevelik négy gyermeküket. Ha a férj hazatér egy-egy lelkigyakorlatról, meg szokták jegyezni: új apát kaptunk. Az orgonaművész, az After Crying alapítója nemrég a kaposvári Szent Imre-templom keresztény pedagógiai műhelyében tartott előadást a zeneirodalomról. A kezdetekről, a komponálás kínjáról-gyönyöréről, az egyházi énekekről és az evangelizációról kérdeztük.
– Szüleim énektanárok voltak, apám remekül játszott zongorán. Már kicsi
gyerekként bűvöltek a billentyűk, de nemcsak a hangszer hozott lázba; odahaza,
Pilisszentkereszten sokat énekeltünk is. Nyolcéves voltam, amikor Budapestre
költöztünk. A XI. kerületben fantasztikus kórusélet fogadott; egy-egy
hangverseny a legremekebb produkciók sorát hozta. Kamaszként leginkább a lázadó
rockzenét vallottam magaménak. Sokat jelentett a Fekete Bárányok, a Hobo, a
Beatrice, a P. Mobil, később az Emerson, Lake and Palmer és a King Crimson,
valamint Frank Zappa volt rám életre szóló hatással. A gimnázium után jött a
konzervatórium; egyszerre jártam zeneszerzés szakra Kocsár Miklóshoz és az ELTE
magyar-történelem szakára. Aztán egy barátomnak köszönhetően a Tanulmány
Színházhoz, a későbbi Arvisurához szegődtem zenésznek, majd az After Crying
következett.
– Amely igényes kortárs zenét játszott és játszik ma is; a progresszív rock és a
klasszikus zenei elemek különös vegyítésével találja meg a mesgyét komoly és
könnyű műfaj, ég és föld között... Sikerek sikereket értek, egy idő után mégis
kiléptél, és a szólópályát választottad. Sorra jelentek meg az albumaid, mint
például az Áldott idő a Kairosz Kvartettel vagy a Csendzenék. Ennek így kellett
történnie?
– Minden bizonnyal. Én felnőtt megtérő vagyok. Nagyon hosszú út vezetett a
somogysámsoni plébániáig, ahol Varga Laci atya szolgált. Ő térített meg, s mivel
új életet kaptam, attól kezdve szüntelenül az foglalkoztat: miként lehet
továbbadni a hitet a zene segítségével. Ezért választottam a szólópályát, s az a
legfontosabb, ahogy Julival szolgálunk. Koncertezni azt jelenti: versenyezni, a
liturgia viszont azt: szolgálat. Fantasztikus társam ebben a feleségem, akivel
járhattam volna a hagyományos utat is, de mi mást választottunk.
Lélektánc-koncertjeinkkel olyan élményt szeretnénk adni, amely nem versenyez
senkivel és semmivel. Igaz, nehezen „találnak" ránk ezek a darabok, de mindennél
nagyobb öröm, amikor határon innen vagy túl, például Rómában odajönnek hozzánk a
közönség soraiból, s azt mondják: ez nem koncert volt, hanem ima.
– Ehhez az kell, hogy ti is nagyon jóban legyetek az égiekkel. Miért fohászkodtok
egy-egy fellépésetek előtt?
– Azért, hogy a bennünket hallgatóknak valóban maradandó élményt jelentsen a
muzsikánk. Olyat, amely felüdíti a lelket, örömöt és vigaszt nyújt. Ez különösen
fontos, mivel Magyarország tele van agyongyötört, nehéz életű, sebzett emberrel.
És azért is imádkozunk, hogy ezt a zenei vigaszt a művészet valamennyi eszközét
bevetve, magas szakmai színvonalon tudjuk nyújtani a padsorokban helyet
foglalóknak.
– S hogyan történik mindez akkor, amikor zenét írsz, vagy legalábbis rászánod
magad a komponálásra?
– Olyankor másként működik, mert ez a folyamat állapotfüggő. Attól függően ülök
le ugyanis komponálni, hogy miként van tele a szívem örömmel, fájdalommal vagy
keserűséggel.
– Ilyenkor egy kicsit "besegít" a Lélek?
– Nélküle semmit sem tudnék csinálni. Hadd magyarázzam meg egy példával! Jóval a
megtérésem után történt; Leányfalun laktunk, s minden elképzelhető körülmény
megadatott a munkához. Már volt egy gyermekünk, anyagilag is rendbe jöttünk, és
nekem nem volt más teendőm, mint reggeltől estig komponálni. Fájdalmas
tapasztalat volt, hogy nem ment: egy teljes hónapon át! Akkor jöttem rá: ezt nem
én irányítom. Ha nem is teljes mértékben uralom az ihletet, alapvetően mégiscsak
én tartom kezemben a dolgokat – vallottam korábban. Akkor, ott megtanultam: ez
nem így van. Meghallottam egy belső hangot, érzést, hívást: "Add át nekem a
zenédet!" Nem akartam, mert attól tartottam: onnantól kezdve csak vallásos
témájú darabokat szabad majd írnom, pedig más műfajok is érdekeltek. Szerencsére
azonban gyorsan megtapasztalhattam: az Isten hatalmas szabadságérzést kínál
nekem, és olyan függőségi viszonyt, amit szeretek.
Természetesen nem mindegyik zenét előz meg ötórás imádság, de ha komoly a
feladat, s miért ne lenne az, akkor az ima segít. Isten tele van muzsikával.
Azok a darabjaim, amelyekre szívesen tekintek vissza, mind-mind imádságos
időszakban születtek. Ilyen a Leltár, a Lélektánc, a Consolatio... Ez nem
csereüzlet, hogy én bedobom az imát, ő meg ad zenét. Isten teljesen szabad, és
ezt el kell fogadnunk. Többször előfordult az is, hogy szerettem volna
gazdagítani Júliával való közös programunkat, és nem sikerült, aztán teljesen
váratlanul meglepett ajándékaival.
– Amikor már Isten írja a partitúrát, ez a legmagasabb fokú, teljes
ráhagyatkozás...
– Ez így van, de nekem ez csak a zenében sikerül.
– Miben nem?
– A szenvedélyeim kordában tartásában; dohányzom, s nem vagyok ellensége a jó
boroknak sem, szóval van mit nyesegetni. Nagy irgalomra szorulok.
– Mint mindannyian, hiszen miközben a szakrális zene, az örömhír hirdetése tölti
be napjaidat, nyilván dolgozik az ellenoldal is.
– Sokszor játszottunk nyolc-tíz embernek, elképesztően nehéz körülmények között
született a Lélektánc; késő éjszaka és hajnalban vettük fel egy hideg
templomban, nekem meg homloküreg-gyulladásom volt. A Csendzenékkel megcsúsztunk,
mivel önhibámon kívül egy másik produkció is csúszott, így ha egy nap
negyvennyolc órából állna, az sem lett volna elegendő... Szellemi támadások a
Pécsi Tudományegyetemen is értek, ahol megbízott előadóként ágazati esztétikát
tanítok. Négyféle kurzusom is volt: a Mi az, hogy könnyűzene? – ebből kötet
született –, a Bevezetés az európai zenetörténetbe, a XX. századi zeneesztétikai
és zeneelméleti rendszerek, valamint az Ideológia és esztétika a kortárs
populáris zenében. Nos, ez utóbbi kurzuson külön előadást szenteltem a
sátánizmusnak. Többen megjegyezték: "Bátor ember vagy, Csaba!" Az előadás
hetében csőstül jött a támadás! Depresszió, hihetetlen veszekedések, iszonyatos
feszültség. Kétszer is meghirdettem a kurzust, harmadszorra már nem biztos, hogy
meg fogom. Ha mégis, akkor napi böjtöléssel kell felkészülnöm rá.
Nem lenne baj, ha a hitoktatásba bekerülne egy ezzel foglalkozó rész, hiszen a
sátánista zenekarok között is vannak tehetségesek, amelyek reggeltől estig
hallgathatók, ám hittanóra csak heti kettő van. A káros szövegek, klipek,
jelképek felismertetése is fontos feladat kell hogy legyen, mégpedig azért, hogy
megértsék, mire használják fel azokat...
– Többször beszéltünk már a keresztény örömről is. Neked miben jelent örömet a
kereszténységed?
– Abban, hogy meg tudom különböztetni azt az időt, amikor ateista voltam, s azt,
amely azóta telt el, amikor kereszténnyé lettem. Az a legnagyszerűbb, hogy van
célja az életemnek ideát, s majd odaát is lesz. Azt is érzem: szeretve vagyok.
Feltételek nélkül. Ezt a szeretetet pedig tovább lehet adni. Kiapadhatatlan
örömforrás az irgalmasság, amely mindig megdöbbent és megráz. Gyónásaim
alkalmával el-elgondolkozom: hogy lehet ennyiszer megbocsátani. Ő szüntelenül
megbocsát és új erőt ad. Persze sokszor elkeseredem, lázadok, hadakozom, s
elveszítem a reményt.
– Vagyunk így néhányan...
– És az a szerencse, hogy egy-egy gyónás és szentáldozás után sikerül mindig
talpra állnom. Az is megerősítést ad, hogy Isten szelíd, türelmes és kedves
embereken keresztül érintgetett; olyanokon keresztül, akik minták számomra.
– A XXI. század embere érzi ezt az örömöt, fogékony kétezer éves igazságokra?
Egyáltalán: szeretne létra lenni ég és föld között?
– Nem túl gyakran, mert gondoskodik róla a média. A jó hír nem hír, csak a
tragédia, a pusztítás; pedig újság és televízió nélkül is forog a Föld.
– Mivel töltöd fel a "kegyelmi tankodat"?
– Rengeteget jelent a szentségimádás, a zsolozsma, az ima, a szent könyvek
olvasása, a lelkigyakorlatok. Olykor elvonulok a csendbe; akár két-három hétre
is, ám ilyenkor nemcsak töltekezem, alkotok is.
– A családfő kivonul a világból? Mit szól ehhez a feleséged és a négy gyermeked?
– Örülnek neki, mert olyankor új apa jön haza. Őrületesen sok a csöndigényem, s
ez egy ekkora családban nem túl gyakran adatik meg.
– A kántorság sem különösen családbarát tevékenység, ám gyönyörű szolgálat. Mit
tapasztalsz: jól elfér egymás mellett a népének, a gregorián és a gitáros zene?
A fiatalokat nem lehetne a sokszor giccsbe hajló népénekek helyett friss,
könnyedebb, azt is megkockáztatom, talán hitelesebb, élet- és hitközelibb
dalokkal behívni Isten házába?
– Nálunk, Szentendrén mindenre nyitott a Blanckenstein György atya vezette
egyházközség. Népénekes és gregorián misék váltakoznak, s klasszikus darabokat
éneklő és gitáros kórusunk is van, akik mai dalokat énekelnek.
– Amelyekről a konzervatív zenei ízlésűek megkérdezik: mit keresnek a templomban.
– Fontos, hogy a liturgikus szövegek érintetlenek maradjanak. A nem állandó
részeknél nagyon sok szép gitáros énekkel találkoztam. Az Eljöttem hozzád, ó,
Uram bármelyik bevezető éneket kiválthatja, mint ahogy kivonuláskor is bátran
énekelhetjük: Áldásoddal megyünk, megyünk innen el. Amelyek nem alkalmasak,
úgyis kihullnak majd.
– A Vedres-szerzeményekben több egyházi népének motívumai és variánsai is szerepet
kaptak, s ahogy a Lélektánc című lemezetek borítóján olvashatjuk:
felhasználásukkal azt szerettétek volna jelezni, hogy ez a sokszor méltatlanul
alábecsült zenei örökség – XX-XXI. századi közegbe helyezve – a mai ember
számára is komoly üzenetet hordozhat. De mi lesz a gregoriánnal?
– Ahogy évszázadokon át megmaradt, úgy éli túl az elkövetkezőket.
– S a népénekekkel, a taizéi dallamkinccsel?
– A népénekekben nagyon sok érték van, amit meg kell hogy őrizzünk, de giccses
és hitbeli tévedéseket tanító is bőségesen akad. Vagy a szöveget kellene
megváltoztatni, vagy pedig el kellene felejteni őket. Azt viszont tiszteletben
kell(ene) tartanunk, hogy másokat más típusú zene emelhet Istenhez. A taizéi
zenében látom a legtöbb reményt; szerintem ennek révén újulhat meg az egyházi
zene. Ebben a modellben ugyanis együtt van minden: ima, közösség, zene. Érdekes
módon szereti idős és fiatal, valamint a nem hívők előtt is vonzó. Egy
szólamban, több szólamban is énekelhető, és hangszeres is részt vehet benne.
– Érzékelhető, hogy a zene az életed, s ezáltal másoknak is örömforrást kínálsz
orgona- és zongorajátékoddal vagy éppen színházi zenéddel. Mit érzel egy-egy
kedvedre komponált mű kapcsán, jól sikerült koncert után? Egyáltalán: fokozható-
e még ez a "szent őrület"?
– Az alkotás egyszerre ad munkát, örömet, s jelent imát, de nagy feszültséget
is. Amikor a cukrász hazamegy, bármennyire is szereti a franciakrémest, nem vág
be még néhányat. Én is valahogy így vagyok: otthon nem kapcsol ki a zene, mert
figyelem a struktúrát, az akkordmenetet, a dallamot, a basszust, és arra
koncentrálok, milyen érzelmi hatás alá kerülök. Nem vagyok zenei mindenevő, de
eszméletlenül fáj, amikor az egyházban a szakma előbbre helyeződik a szeretet
parancsánál. Amikor elkezdtem a kántori szolgálatot, az a mondat lobogott
szemeim előtt: "Legyetek mindnyájan egyek!" A Jézus búcsúbeszédében
megfogalmazottak számomra azt jelentik: lehetnek nézetkülönbségek, de a
veszekedés, a gyűlölködés nagyobb botrány, mint a szakmai probléma. Boldog
vagyok, hogy Szentendrén a gitáros énekkar, a Cecília kórus és a négy kántor
békességben és szeretetben szolgálja a híveket.
A megtapasztalt békességnek köszönhetem, hogy a színházi zenék mellett a
rockzene felé is teszek kirándulásokat. Lovasi Andrással többször játszunk majd
együtt, de legnagyobb álmom az 50. zsoltár megzenésítése, amely nagy létszámú
vonószenekarra, vegyes és gyermekkarra íródik, s már túljutottam a kétharmadán.
Egy negyven-ötven perces darab lesz belőle, és az abortuszáldozatokért, az
elmúlt évtizedekben meg nem született hatmillió gyermekmagzatért szól majd az
engesztelés.
Lőrincz Sándor